اصطلاحات پرداخت الکترونیک 2

اصطلاحات پرداخت الکترونیک 2

با رواج بانکداری الکترونیک در زندگی روزمره ما، آشنایی با اصطلاحات مرتبط با این حوزه نیز اهمیت ویژه ای پیدا می کند بنابراین لازم است درک درست و دقیقی از این مفاهیم داشته باشیم. در مقاله پیشین از ابتدا اصطلاحات پایه توضیح داده شد، در ادامه درباره ی مفاهیم و اصطلاحات دیگری گفته می شود.

تراکنش

به فرایند مبادله اطلاعات بین مشتری و سرویس دهنده، تراکنش گفته می شود که شامل ارسال پیام، پردازش و اخذ پاسخ می باشد. هر تراکنشی که منجر به جا به جایی پول شود تراکنش مالی محسوب می شود. تراکنش می تواند موفق یا ناموفق باشد. منظور از تراکنش ناموفق به آن دسته از تراکنش هایی گفته می شود که از طریق ATM ،POS، اینترنت یا ... انجام شده و علیرغم کسر شدن وجه از حساب مشتریان، خدمت مورد نظر از بانک، دریافت نشده است .

ابزار پردازش

منظور از ابزار پردازش، مجموعه امکانات سخت افزار و نرم افزاری می باشد که امکان تراکنش را برای دارنده کارت فراهم می کنند که شامل موارد زیر می باشد.

  1. پایانه فروش ( POS )

پایانه فروش ( Point of sale ) در مجموعه سخت‌افزارهای بانکی و سیستم‌های پرداخت قرار می‌گیرد. دستگاه کارتخوان یا به اصطلاح عامیانه دستگاه پوز، دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه‌ای با پذیرش کارت بانکی می‌تواند امکانی را فراهم کند که وجه به صورت الکترونیکی از حساب دارنده کارت به حساب فروشنده منتقل شود. این دستگاه ها علاوه بر امکان پرداخت می تواند مواردی مانند اعلام موجودی، پرداخت قبوض، دریافت صورتحساب را در اختیار کاربران قرار دهد و همانند یک شعبه کوچک بانک می ماند.

  1. دستگاه خودپرداز(  ATM )

دستگاه خودپرداز یا عابربانک، دستگاهی است که با شناسایی مشتریان از طریق کارت بانکی امکاناتی نظیر واریز پول، جابجایی وجه میان حساب های بانکی، پرداخت قبوض،  خرید شارژ و... را در اختیار مشتریان قرار می دهد. شبکه شتاب امکان برداشت و مشاهده موجودی را برای دارندگان کارت‌های بانکی عضو این شبکه از همه خودپردازها فراهم می‌آورد.

  1. درگاه پرداخت موبایلی  

در این سیستم از طریق تلفن همراه هوشمند خود می توان امکان پرداخت را در اختیار داشت. این سیستم به دارندگان حساب بانکی امکان انجام تراکنش های مالی مانند خرید کالا یا خدمت مورد نظر، دسترسی به موجودی، گردش حساب بانکی، خرید شارژ و دیگر موارد را از طریق تلفن همراه ارائه می کند.

 

  1. درگاه پرداخت اینترنتی

در درگاه پرداخت اینترنتی عملیات خرید و پرداخت به صورت اینترنتی و آنلاین امکان پذیر می باشد. در حال حاضر با توجه به رشد کسب و کارهای اینترنتی استفاده از درگاه پرداخت مورد توجه و استقبال صاحبان مشاغل قرار گرفته است. درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی برای تسهیل در پرداخت، راهکار های پرداخت مانند: درگاه پرداخت وب سایت، درگاه پرداخت اینترنتی مخصوص شبکه های اجتماعی، کارتخوان مجازی، کیف پول الکترونیکی و ... ارائه می نماید.

پذیرنده

شخص حقیقی یا حقوقی است که از طریق ابزارهای پردازش مانند: خودپرداز، کارتخوان، درگاه پرداخت توانایی دریافت یا انتقال وجه پیدا می‌کند. مثلا اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی درخواست دریافت درگاه پرداخت داشته باشد به عنوان یک پذیرنده شناخته می شود. بر حسب قوانین بانک مرکزی بین دریافت کننده خدمات یا همان پذیرنده و ارائه دهنده قرار دادی منعقد می شود که قرارداد پذیرندگی نامیده می شود.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.