اصطلاحات پرداخت الکترونیک

اصطلاحات پرداخت الکترونیک

در حال حاضر پرداخت الکترونیکی در زندگی ما نقش بسیار مهم و پر رنگی دارد و در موقعیت های مختلف مانند فروشگاه، پرداخت اینترنتی، پرداخت موبایلی و پرداخت توسط دستگاه های خودپرداز با آن روبه رو می شویم. به عنوان کسی که از خدمات پرداخت الکترونیک استفاده می کند چه به عنوان صاحب کسب و کار آنلاین یا به عنوان پرداخت کننده، حتما با اصطلاحات و واژگان مرتبط با پرداخت الکترونیکی سر وکار دارید پس بنابراین دانستن برخی لغات و اصطلاحات مهم و تخصصی پرداخت الکترونیک خیلی کاربرد دارد. تعدادی از لغات و اصطلاحات پرداخت الکترونیک همراه با  توضیح در این مطلب آورده شده‌ است.

شبکه شتاب

شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی که با نام شبکه شتاب شناخته می شود، یک شبکه عظیم زیر ساخت  بانکی کشور می باشد که در سال 1381 به منظور اتصال شبکه پرداخت بانک ها باهم و راحت تر شدن تبادل های بانکی نظیر انتقال وجه، برداشت وجه، پرداخت الکترونیک، پرداخت قبوض و بسیاری امور بانکی دیگر، توسط بانک مرکزی راه اندازی شد. خدمات شبکه شتاب: پایانه فروش(POS) و خودپرداز(ATM) می باشد که با استفاده از امکانات شبکه شتاب همه دارندگان کارت اعضا این شبکه می‌توانند از هر دستگاه خودپرداز متصل به شبکه شتاب، وجه خود را دریافت کنند یا با استفاده از پایانه‌های فروش (POS) متصل به شبکه شتاب اقدام به خرید خدمات و کالا نمایند.

شاپرک ( شبکه الکترونیکی پرداخت کارت )

شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی شاپرک رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP است که جهت سامان دهی صنعت پرداخت در کنار شبکه شتاب از سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرد. شاپرک ناظر و کنترل کننده کلیه تراکنش های حاصل از ابزارهای پرداخت است و عملیات فنی و اجرایی تسویه ها را نیز کنترل می‌کند

وظایف اصلی شرکت شاپرک شامل: مجوز دادن به شرکت‌های PSP، اعطای مجوز به شرکت های پرداخت یاری، ثبت درخواست های پذیرندگی مربوط به متقاضیان درگاه پرداخت، ارائه تأییدیه به کارت‌خوان‌های موبایلی( POS-M )، انتشار گزارش های اقتصادی در جهت کمک به فعالان حوزه پرداخت الکترونیک، درخواست بستن درگاه پرداخت در صورت تخلف و دیگر موارد می باشد.

می‌توان گفت شاپرک همانند شتاب است ولی برای شرکت‌های PSP فعالیت می‌کند. به طور کلی شبکه شاپرک تراکنش‌های پذیرفته شده روی پایانه‌های متعلق به شرکت‌هایPSP را مدیریت کرده و در نهایت با آن ها تسویه حساب را انجام می دهد.

مرتبط بخوانید: تراکنش چیست ؟

 

شرکت های PSP

شرکت‌های PSP واسطه بین بانک‌ها و مشتریان تجاری بوده و خدمات پرداخت بانکی را برای کاربران ارائه می نماید. شرکت‌های psp  در حال حاضر 12 شرکت هستند. خدمات پرداخت بانکی که موجب تسهیل عملیات پرداخت می شود شامل درگاه پرداخت اینترنتی، اپلیکیشن های پرداخت، دستگاه پوز و... می باشد که توسط  این شرکت ها ارائه می شود.

درگاه پرداخت اینترنتی ( IPG )

در درگاه پرداخت امکان انجام هر گونه عملیات خرید و پرداخت به صورت آنلاین فراهم می باشد. درگاه پرداخت از طریق یک ارتباط امن، به سوئیچ بانک یا شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت متصل می شود و امکان برقراری ارتباط و انجام تراکنش را  فراهم می کند.

مجموعه سیزپی نیز با هدف تسهیل در پرداخت، به صاحبان کسب و کارها خدمات درگاه پرداخت آنلاین عرضه می نماید. برای دریافت درگاه پرداخت کافی است به سایت درگاه پرداخت سیزپی مراجعه نمایید.

 

در مقاله های بعدی برای شما اصطلاحات دیگری را توضیح می دهیم.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.