آشنایی با شناسه یکتا حافظه مالیاتی

آشنایی با شناسه یکتا حافظه مالیاتی

 

 از شناسه یکتا چه می‌دانید؟ اگر بخواهیم به طور کلی برای شما شناسه یکتا را شرح دهیم، باید گفت که این نوع شناسه، به افراد حقیقی یا حقوقی انحصارا تعلق می‌گیرد و برای شناسایی افراد در سامانه مالیاتی استفاده می‌شود.

 به علت اینکه هر یک از شناسه‌ها برای هر شخص منحصربه‌فرد در نظر گرفته می‌شود به این نام شهرت پیدا کرده است. شناسه یکتا حافظه مالیاتی همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای ثبت اطلاعات مالیاتی و انجام کارهای مربوط به این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه باید درباره شناسه یکتا حافظه مالیاتی بدانید را برایتان شرح دهیم.

 

 شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

 شماره‌ای ۶ رقمی شناسه و حافظه مالیاتی هر فرد است که مشخص می‌کند، در سیستم مالیاتی کشور افراد چه وضعیتی دارند. با استفاده از این شناسه مشخص می‌شود که هر فرد یا هر شرکتی باید چقدر مالیات پرداخت کند و چه وضعیت مالیاتی دارد.

 

 دلایل اهمیت داشتن شناسه یکتا حافظه مالیاتی

 

 ثبت دقیق اطلاعات مالیاتی

 با استفاده از شناسه یکتا اطلاعات مالیاتی دقیق‌تر و شفاف‌تر ثبت می‌شوند و با استفاده از این روش این نوع اطلاعات برای مدت زمان طولانی‌تری به‌صورت دقیق در سیستم ذخیره می‌شوند.

 

 افزایش نظارت مالیاتی

 سازمان امور مالیاتی کشور با وجود شناسه یکتا راحت‌تر می‌تواند روی پرداخت یا عدم پرداخت مالیات‌ها نظارت داشته باشد.

 

 بهبود ارتباط الکترونیکی

 از طریق استفاده از شناسه یکتا حافظه مالیاتی ارتباط الکترونیکی با سازمان امور مالیاتی بیشتر می‌شود و افراد می‌توانند راحت‌تر از قبل اطلاعات مالیاتی را ارسال و دریافت می‌کنند.

 دقیق‌تر شدن صورت‌حساب‌های الکترونیکی

 در شناسه یکتا حافظه مالیاتی صورت‌حساب‌های الکترونیکی افراد و شرکت‌ها وجود دارند و این کد ابزاری مهم برای مدیریت مالیاتی کشور محسوب می‌شود.

 

 نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

 برای دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی باید مراحل زیر را طی کنید.

 ۱.از نرم‌افزارهای مانند سپیدار سیستم ابتدا باید فایل گواهی امضای الکترونیکی (CSR) را دریافت کنید.

 ۲. وارد شدن به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir بروید.

 ۳. ورود به کارپوشه

 ۴. دریافت شناسه یکتا سامانه مودیان

 ۵. انتخاب پرونده مالیاتی

 ۶. سامانه شناسه یکتا

 ۷. استعلام شناسه یکتا مالیاتی

 ۸. انتخاب روش ارسال صورت‌حساب الکترونیک

 ۹. بارگذاری فایل کلید عمومی

 ۱۰. تکمیل اطلاعات

 ۱۱. دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

 

 کاربرد شناسه یکتای حافظه مالیاتی

 در فرآیندهای مالیاتی کشور شناسه یکتا مالیاتی ابزاری مهم محسوب می‌شود و کاربردهای متعددی برای تمام افراد و شرکت‌ها دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

 

 صدور صورت‌حساب الکترونیک

 زمانی که شما برای دریافت شماره مالیاتی اقدام کنید، بخشی از شماره مالیاتی که شناسه یکتا مالیاتی است و در صورت‌حساب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. برای گرفتن درگاه پرداخت جهت کسب‌وکار آنلاین و بسیاری از کارهای دیگر باید کد مالیاتی داشته باشید.

 

 ثبت اطلاعات مالیاتی

 با استفاده از شناسه یکتا حافظه مالیاتی به‌راحتی اطلاعات مالیاتی افراد و شرکت‌ها ثبت می‌شود و می‌توان با استفاده از این شناسه اطلاعاتی مانند درآمدها، معافیت‌ها، مالیات‌های پرداختی و... را رصد کرد.

 

 کاهش تخلفات مالیاتی

 با استفاده از شناسه یکتا مالیاتی، سازمان امور مالیاتی راحت‌تر می‌تواند اطلاعات مالیاتی افراد یا شرکت‌ها را مانیتورینگ کند.

 

 ارتباط الکترونیکی

 دریافت شناسه یکتا مالیاتی سبب می‌شود، ارتباط الکترونیکی افراد با سازمان امور مالیاتی بیشتر شود. در زمان انجام کارهای مالیاتی و معاملات داشتن ارتباطات الکترونیکی، سرعت و دقت کار را افزایش می‌دهد.

 

 الزام دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای چه کسانی است؟

 داشتن شناسه حافظه مالیاتی برای افرادی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، الزامی است.

 

 مؤدیان امور مالیاتی

 اگر شما جزو افرادی هستید که وظیفه مدیریت و ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سامانه مؤدیان در زمینه‌های مختلف مالیاتی را دارید باید شناسه یکتا دریافت کنید.

 

 کسب‌وکارهای الکترونیکی

 اگر شما کسب‌وکار آنلاینی دارید و خدمات اینترنتی ارائه می‌دهید، داشتن شناسه یکتا برای شما الزامی است. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی نیز داشتن کد مالیاتی علاوه بر اینماد از سوی شاپرک الزامی شده و بهتر است قبل از راه‌اندازی بیزینس خود این نکات را مدنظر قرار دهید.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 سخن پایانی

 در این مقاله با شناسه یکتای حافظه مالیاتی آشنا شدید و دریافتید که این شناسه برای ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی و مدیریت صورت‌حساب‌ها در سازمان مالیات کشور ضروری است. اگر برای کسب‌وکارهای اینترنتی خود بعد از دریافت کد مالیاتی به دنبال درگاه پرداخت هستید، سیزپی را به یاد بسپارید.

 سیزپی با داشتن مجوز فعالیت از بانک مرکزی و شاپرک به شما درگاه پرداخت با کمترین کارمزد ارائه می‌کند و در ضمن می‌توانید اگر سؤال و راهنمایی بابت دریافت اینماد یا کد مالیاتی داشتید با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.