آشنایی با سامانه محچک

آشنایی با سامانه محچک

 

 رونق استفاده از اینترنت و پرداخت‌های الکترونیکی، سبب افزایش تعداد تراکنش‌هایی است که در طی روز در فضای مجازی مانند درگاه پرداخت اینترنتی و... انجام می‌شود. اما همین رشد انجام تراکنش‌ها و جابه‌جایی‌های پول چالش‌های زیادی را به همراه دارد. یکی از این چالش‌ها وجود چک‌های برگشتی بیشتر در دادوستدهاست و مدیریت آنها نیز فرایند خاصی دارد. آیا شما می‌دانید بانک مرکزی برای رفع این چالش چه تمهیداتی در نظر گرفته است؟

 سامانه محچک؛ پلتفرم آنلاینی است که به صورت سراسری با تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در ارتباط است و می‌تواند اطلاعات حساب‌های چک برگشتی را جمع‌آوری کرده و به صورت مرکزی مدیریت کند. در این مقاله قصد داریم با هم سامانه محچک و نحوه مدیریت حساب‌های چک برگشتی این سامانه را بررسی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم که برای شناخت این سامانه مفید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

 

 سامانه محچک چیست؟

 سامانه محچک؛ سامانه آنلاینی است مدیریت حساب‌های چک برگشتی و مسدود شده را بر عهده دارد. این سامانه را بانک مرکزی تاسیس کرده است و به صورت مرکزی و سراسری کارهای خود را انجام می‌دهد. این سامانه چک‌های برگشتی را چک کرده و کارهای مربوط به آنها را رصد می‌کند. سامانه محچک سبب کم شدن مشکلات مربوط با حساب‌های چک برگشتی شده و مدیریت و پیگیری آنها را راحت‌تر می‌کند.

 صاحبان حساب‌های چک برگشتی به‌راحتی با ورود به این سامانه می‌توانند تمامی اطلاعات حساب خود را ببینند. اطلاعاتی مانند مبلغ، زمان و... چک مسدود شده در سامانه محچک قابل مشاهده هستند. این سامانه تمام اطلاعات را به‌صورت سراسری از تمامی بانک‌ها و حتی مؤسسات مالی و اعتباری کشور جمع‌آوری می‌کند و با مدیریت آنها راه رسیدگی به چک‌های برگشتی آسان‌تر می‌شود.

 مدیریت بر حساب‌های برگشتی و گرفتن اطلاعات از تمامی بانک‌ها و مؤسسات در سراسر کشور به‌صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌شود. از این طریق این سامانه مرکزی برای جمع‌آوری اطلاعات است و به‌صورت خودکار و سریع تمام داده‌ها و اطلاعات را تحلیل کرده و ارائه می‌دهد.

 تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و مالی ملزم به استفاده از این سامانه هستند. با استفاده از این سامانه مدیریت چک‌های برگشتی و استعلام آنها کار سختی نیست و مشکلات مرتبط با آن کاهش پیدا می‌کند.

 

 نحوه استفاده از سامانه محچک

 برای اینکه بدانید چطور از این سامانه می‌توانید استفاده کنید به دقت راهنمای زیر را بخوانید:

 *بعد از باز کردن مرورگر ابتدا سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به آدرس www.cbi.ir را باز کنید.

 *با وارد شدن به سایت بانک مرکزی، در قسمت پایین صفحه به پایین صفحه بروید و در انتهای صفحه روی گزینه استعلام مبالغ مسدود شده حساب‌ها بابت چک برگشتی، کلیک کنید.

 *با وارد شدن به این سامانه می‌توانید به‌راحتی استعلام چک‌های برگشتی و مسدودی را بگیرید و برای انجام دیگر عملیات مورد نیاز اقدام کنید.

 

 بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت چیست؟

 

 و در پایان

 برای استعلام چک‌ها و مدیریت حساب‌ها استفاده از سامانه محچک بهترین راه است. این سامانه خدمات خود را به‌صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و شما می‌توانید به‌صورت غیرحضوری نیز مشکلات خود را بررسی کرده و آنها را رفع کنید.

 در این بخش می‌خواهیم شما را با یکی از اقداماتی که برای انجام کارها به‌صورت اینترنتی لازم است، آشنا کنیم. اگر شما کسب‌وکار آنلاینی دارید یا به پرداخت پول از طریق اینترنتی علاقه‌مند هستید، باید اسم درگاه پرداخت اینترنتی را شنیده باشید.

 راه‌اندازی یک سایت فروشگاه اینترنتی و تأمین موجودی به‌خودی‌خود کار سختی است و نیازمند تلاش و صبر بسیار است ما اینجا هستیم تا این بخش از دغدغه فروشندگان یعنی همان مسائل دریافت پول از مشتری را مرتفع کنیم تا حداقل درگیر مشکلات پرداخت اینترنتی سایت نباشید.

 انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی ازآن‌جهت مهم است که درست کار نکردن آن منجر به ترک سایت توسط مشتری و در نتیجه از دست دادن فروش می‌شود از طرف دیگر پایداری و عملکرد صحیح درگاه پرداخت به تکرار خرید منجر می‌شود چیزی که آینده کسب‌وکار را شکل می‌دهد.

درگاه پرداخت سیزپی امکان پرداخت به وسیله کلیه کارت‌های بانکی که متصل به شبکه شتاب هستند را دارد. ثبت‌نام و اخذ درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی با کمترین مدارک و در سریع‌ترین زمان ممکن محقق می‌شود.

با ثبت‌نام کامل و بی‌نقص شاهد احراز هویت و فعال‌سازی ۲۴ ساعته درگاه پرداخت خواهید بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت نام و کارمزد درگاه پراخت سیزپی یا لینک پرداخت با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.