آشنایی با روش گرفتن کد سیاح

آشنایی با روش گرفتن کد سیاح

 

 قبل از اینکه با روش گرفتن کد سیاح آشنا شوید، بهتر است سامانه سیاح را بشناسید. این سامانه تحت نظارت بانک مرکزی بوده و کار اصلی آن نظارت روی حساب‌های مشتریان و کنترل تراکنش‌های بانکی است. زمان زیادی از عمر تأسیس این سامانه نمی‌گذرد و در حال حاضر هر حساب بانکی که تازه افتتاح می‌شود، باید کد رهگیری سیاح داشته باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با سامانه سیاح و گرفتن کد آن آشنا کنیم. به شما پیشنهاد می‌دهیم برای اطلاع از این کار تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

 آشنایی با سامانه سیاح بانک مرکزی

 سامانه یکپارچه‌سازی حساب‌های مشتریان به‌صورت اختصار با نام سیاح معروف شده که توسط بانک مرکزی تأسیس شده است. با افتتاح این سامانه تمامی بانک‌ها موظف هستند، قبل از اینکه برای افراد حسابی باز کنند اطلاعات شخص را در این سامانه وارد کرده و کد رهگیری دریافت کنند. این سامانه به‌مرور تکمیل شد و امروزه یکی از سامانه‌های مهم برای رسیدگی به حساب‌های مشتریان بوده و قادر است آنها را یکپارچه کند.

 

 نحوه کار سامانه سیاح

 برای جلوگیری از پول‌شویی، حساب‌های بانکی افراد به‌خصوص آنهایی که به‌تازگی حساب باز می‌کنند، توسط سامانه سیاح بررسی شده و در صورت عدم وجود مشکلی کد سیاح صادر می‌شود. اگر هر یک از حساب‌های فردی که تقاضای باز کردن حساب جدید را دارد، مشکلی داشته باشد کد صادر نشده و اجازه فعالیت در بانک جدید به او داده نمی‌شود.

 تمامی حساب‌ها باید در سامانه سیاح ثبت شده باشند و از سال ۹۹ به بعد هر حسابی که در سامانه ثبت نشده باشد، اجازه پذیرش و انجام تراکنش و... ندارد. این سامانه از طریق تطبیق کد ملی و شماره شبا حساب‌های که در آن ثبت شده‌اند، مالکیت حساب‌ها را بررسی می‌کند.

 به طور مثال اگر در زمان انتقال پول، پایانه پذیرندگی به نام یک نفر و شماره‌حساب متصل به پایانه متعلق به فرد دیگری باشد، سامانه سیاح اجازه انتقال پول را نمی‌دهد. بانک مرکزی به دلیل سامان‌دهی هویت پذیرندگان شبکه پرداخت سامانه سیاح را راه‌اندازی کرده است.

 

 تفاوت سامانه سیاح با سامانه نهاب

 یکپارچه‌سازی حساب‌های مشتریان کار سامانه سیاح بوده؛ اما هویت‌سنجی الکترونیکی کار سامانه نهاب است. اطلاعات هویتی در سیستم بانکی و حساب‌ها، توسط سامانه نهاب بررسی می‌شوند و سامانه سیاح هم تمامی حساب‌ها را با یکدیگر یکپارچه می‌کنند.

 هر دو سامانه به بانک‌های اطلاعاتی کشور مثل سازمان ثبت‌احوال، نیروی انتظامی و... متصل هستند. در سامانه نهاب زمانی‌که اطلاعات مشتری ثبت شود، کد شهاب صادر می‌شود و این کد در حقیقت هویت فرد در سیستم بانکی کشور است. هر مشتری در سیستم بانکی کشور، یک کد شهاب دارد و این کد شناسه واحدی برای شناسایی افراد خواهد بود.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت

 

 استعلام سامانه سیاح

 کد سیاح، کد پیگیری محسوب می‌شود. در حقیقت اگر شما بخواهید حسابی در بانکی باز کنید، ابتدا بانک پس از وارد کردن اطلاعات در سامانه نهاب و سیاح، کد شهاب و کد سامانه سیاح را دریافت کرده و بعد از آن، کار افتتاح حساب را برای شما انجام می‌دهد. بدون داشتن این کدها، امکان افتتاح حساب برای شما وجود ندارد.

 استعلام سیاح توسط بانکی که میخواهید حساب باز کنید و بانک مرکزی انجام می‌شود و شما به این سامانه دسترسی ندارید و نمیتوانید اطلاعات خود را در آن وارد کنید و یا کد پیگیری بگیرید. با کمک این سامانه به‌سرعت مشخص می‌شود که این شخص در حساب دیگری در بانک دیگر چک برگشتی داشته است یا خیر.

 

 مزایای سامانه سیاح

 توسط سامانه سیاح اطلاعات کاملی از حساب‌های افراد در بانک‌های مختلف وجود دارد در اختیار قرار بانک باز کننده حساب قرار می‌گیرد و این موضوع به جلوگیری از کلاهبرادی یا پول‌شویی کمک می‌کند.

 

 و در پایان

 در این مقاله مرور کردیم که اطلاعات حساب‌های افرادی که در بانک‌های مختلف وجود دارد، توسط سامانه سیاح یکپارچه‌سازی شده مدیریت می‌شود. این سامانه کمک می‌کند تا پولشویان و متخلفان زودتر شناسایی شوند و در اختیار مراجع قضایی قرار بگیرند.

 علاوه‌بر اینکه می‌توانید با کد سیاحی حساب باز کنید و فعالیت‌های تجاری خود را انجام دهید، با داشتن حساب و شماره شبای آن نیز می‌توانید درگاه پرداخت برای سایت خود بگیرید. داشتن درگاه پرداخت مطمئن نیز به رونق کسب‌وکار شما کمک می‌کند. درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی انتظارات مدیران بخش‌های مختلف یک سازمان یا بیزنس را مرتفع خواهند، مدیر IT یک سازمان امنیت درگاه پرداخت را اولویت قرار می‌دهد، مدیر مالی تسویه به موقع و گزارش‌گیری آسان از واریزی‌ها را مدنظر دارد و مدیر فروش امکان پرداخت بدون قطعی و داشتن قابلیت‌هایی مختص بیزنس خود (مانند فاکتور آنلاین برای یک رستوران دار و یا کارمند صندوق قرض‌الحسنه) اولویت خود قرار خواهند داد. شما نیز اگر به دنبال دریافت درگاه پرداخت امن، پایدار و با پشتیبانی و امکانات ویژه‌ای هستید ما به شما درگاه پرداخت اینترنتی سیزپی را معرفی می‌کنیم.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.