صفر تا صد بخشودگی جرایم مالیاتی

صفر تا صد بخشودگی جرایم مالیاتی

 

 یکی از مهم‌ترین منابع مالی هر دولت و کشوری، مالیات آن کشور است. برای اینکه دولت بتواند مالیات دقیق و منظمی دریافت کند، قوانین زیادی وضع شده است. این قوانین کمک می‌کنند تا افراد در سمت‌های مختلف و کسب‌وکارهای متفاوت بتوانند مالیات خود را پرداخت کنند.

 قوانینی نیز برای نقص سیاست‌گذاری‌های اتخاذ شده در نظر گفته می‌شود که گاهی با نام جرایم مالیاتی شناخته شده هستند.

 جرایم مالیاتی معمولاً برای مودیانی در نظر گرفته می‌شود که مالیات‌های خود را در زمان‌های اعلامی تعیین شده پرداخت نکرده و دولت را دچار مشکل می‌کنند. عدم پرداخت مالیات برای دولت مشکل ایجاد کرده؛ زیرا بخش عمده تأمین بودجه از طرف مالیات برای هر دولتی تامین می‌شود.

 جرایم مالیاتی شامل تمام افراد نمی‌شود و برای اشخاص حقیقی و حقوقی شرایط خاصی دارد. نوع یا به قول معروف شدت جرایم مالیاتی متفاوت از یکدیگر هستند و قوانین مخصوص به خود را دارند.

 در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف جرایم مالیاتی آشنا کنیم و شرایط و الزامات بخشودگی مالیات را مرور کنیم. اگر شما هم به این حیطه علاقه‌مند هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

 

 جرایم مالیاتی چیست؟

 زمانی که تخلفی انجام می‌شود دولت برای پاسخ به آن از اهرم فشار استفاده می‌کند. برای اخذ مالیات و پرداخت آن نیز این قاعده مستثنی نیست. برای پرداخت نکردن مالیات نیز جرایمی در نظر گرفته می‌شوند که این جرایم انواع مختلفی دارند که باید با آنها بیشتر آشنا شوید. سازمان امور مالیاتی برای پرداخت مالیات‌ها مهلت‌هایی را مقرر می‌کند که افراد در صورت عدم رعایت این مدت‌زمان، مشمول جریمه شده و علاوه بر اصل مالیات باید مبلغ جریمه را نیز پرداخت کنند.

 

 بیشتر بخوانید: کد مالیاتی چیست؟

 

 انواع جرایم مالیاتی و میزان هر یک

 همان‌طور که اشاره شد جرایم مالیاتی انواع مختلفی دارند برای پرداخت این نوع جرایم باید افراد بر اساس گروه‌بندی مشاغل مالیاتی که در اظهارنامه مالیاتی خود انجام می‌دهند آنها را پرداخت کنند.

 جریمه مالیات بر ارزش افزوده

 هر سه ماه یکبار، دوره‌ای طبق ماده ۲۲ قانون ارزش افزوده، مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخت شود. در این نوع مالیات تا ۱۵ روز پس از هر دوره به مؤدی فرصت پرداخت داده می‌شود. اگر در این مدت پرداختی انجام نشود، جریمه مالیات بر ارزش، اعمال خواهد شد. اگر صاحبان کسب‌وکارها در مدت‌زمان مقرر نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نکنند، مشمول جریمه‌ای معادل (۷۵%) مالیات معوقه می‌شوند تا زمانی که نسبت به تا زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی خواهند بود.

اگر قیمت کالا به‌درستی روی فاکتور درج نشده باشد، یک برابر مالیات بدهی جریمه برای صاحبان مشاغل در نظر گرفته می‌شود و اگر مطابق با نمونه اعلامی، اطلاعات صورت‌حساب را تکمیل نکنید، جریمه‌ای معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) مالیات برای شما تعیین خواهد شد.

 جریمه‌ای معادل پنجاه‌درصد (۵۰%) مالیات را هم در صورت عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت یا شناسایی در نظر می‌گیرند.

 بیست و پنج درصد (۲۵%) مالیات متعلق جریمه هم برای عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد معادل اعمال می‌شود.

 تمام مالیات یا حتی جرایم آن را می‌توانید از طریق سایت سازمان مالیاتی و درگاه پرداخت آن پرداخت کنید یا با استفاده از هر حساب بانکی به‌صورت حضوری یا غیرحضوری با کمک لینک پرداخت ارسالی از سمت سازمان مالیات پرداخت کنید.

 

جریمه اظهارنامه مالیاتی

 طبق ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم اگر در مهلت مقرر اظهارنامه داده نشود، معادل ۳۰ درصد مالیات معوقه جریمه برای افراد حقوقی و ۱۰ درصد جریمه نقدی برای اشخاص حقیقی در نظر گرفته می‌شود.

 

جریمه برای درآمدهای گزارش نشده

 هستند افرادی که درآمدهای خود را کتمان کرده و پنهان می‌کنند. این افراد طبق ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم اگر در اظهارنامه مالیاتی خود درآمد واقعی‌شان را کتمان کرده و اعلام نکنند، مشمول جریمه می‌شوند که این کار غیرقابل بخشش است و باید ۳۰ درصد مالیات معوقه خود را افراد حقوقی و ۱۰ درصد هم افراد حقیقی پرداخت کنند.

 

جریمه مالیات عملکرد

 طبق ماده ۱۹۰ قانون مالیات، اگر مالیات عملکرد را اشخاص حقیقی و حقوقی به‌موقع پرداخت نکنند، مشمول جریمه نقدی به میزان ۲.۵ درصد به‌ازای هر ماه تأخیر خواهند شد.

 

جریمه عدم ارائه ترازنامه

 طبق ماده ۱۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درصورتی‌که تسلیم ترازنامه یا حساب سود و زیان و دفاتر خود را در موعد مقرر تحویل ندهند، افراد مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات برای هر یک از موارد ذکر شده خواهند شد.

 جرایم غیرقابل بخشش مالیاتی

 طبق ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم، جرایمی هستند که در قوانین مالیاتی کشور ما غیرقابل بخشش هستند. اگر در انجام تکالیف مقرر و با در نظر گرفتن سوابق مالیاتی فرد عمدی در کار نباشد، حسن حساب او تشخیص داده شده، از سمت سازمان امور مالیاتی کشور بخشیده می‌شود.

 

 و در پایان

 در این مقاله درباره جرایم مالیاتی صحبت کردیم. اکنون تا حدودی می‌دانید در صورت بروز چه جرایمی جریمه خواهید شد. یادآور می‌کنیم که در صورت اینکه بتوانید ثابت کنید تسلیم نکردن اظهارنامه مالیاتی شما عمدی نبوده است مشمول بخشودگی می‌شوید.

 اگر برای راه‌اندازی سایت و گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی به دنبال اخذ کد مالیاتی نیز هستید توجه داشته باشید چه مشتریان شما با درگاه پرداخت پول بپردازند و چه از روش کارت به کارت برای دور زدن مالیات استفاده کنید. معیار اعلام مالیات برای شما تعداد تراکنش است.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و اطلاع از نحوه اخذ درگاه پرداخت با کارشناسان مجرب سیزپی در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.