ریفاند چیست ؟

ریفاند چیست ؟

احتمالا تاکنون پیش آمده که محصولی را خریداری کرده اید و حالا به دلایلی نظیر لغو سفارش یا تغییر سفارش بخواهید پول خود را پس بگیرید، به این برگشت وجه اصطلاحا ریفاند (Refund) یا استرداد وجه گفته می شود. فرآیند استرداد وجه در تراکنش هایی که از طریق درگاه پرداخت صورت می گیرد فرآیندی است که احراز هویت در آن‌ها به صورت برخط صورت می پذیرد. منظور وضعیتی است که تراکنش خرید در مرکز به صورت برخط پردازش و ثبت شده است، در چنین وضعیتی هنگامی که خریدار برای استرداد وجه نزد فروشنده مراجعه می نماید، فروشنده می تواند با ذکر مشخصات کلی تراکنش خرید، تراکنش برگشت وجه را تولید و تمام و یا بخشی از وجه دریافت شده از دارنده کارت را به حساب دارنده کارت واریز نماید. Google

ریفاند در درگاه های پرداخت خارجی

در خرید از سایت های خارجی، در صورتی که از تراکنش انجام شده رضایتی نداشته باشید، با استفاده از قابلیت ریفاند ( برگشت از خرید ) در حساب پی پال، خواهید توانست هزینه ای را که پرداخت کرده اید، بازگشت بزنید. این موضوع می تواند بخاطر مغایرت کالا با توضیحات آن باشد و یا عواملی مانند ایجاد تحریم ها علیه برخی از کشورها صورت گیرد. برای انجام این کار، در اولین گام لازم است که با فروشنده خود در خصوص مساله پیش آمده صحبت کرده و درخواست استرداد هزینه را به حساب پی پال خود داشته باشید. این امکان وجود دارد که به فروشنده خود ایمیلی ارسال کرده و از ایشان بخواهید که درخواست ریفاند دهد. فروشنده می تواند به حساب پی پال خود مراجعه کرده و تراکنش کامل شده را ریفاند نماید. البته برای این کار محدودیت زمانی نیز وجود دارد. پس از پرداخت جهت خرید صورت گرفته، 180 روز فرصت دارید که درخواست ریفاند خود را ارسال کنید.

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت اینترنتی

ریفاند در درگاه پرداخت ایرانی

در ایران به علت پیچیدگی عملیات ریفاند (Refund) یا همان برگشت از خرید، عموما شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت تمایلی به ارائه این سرویس ندارند یا اگر هم سرویس ریفاند را فعال کنند بر عکس نمونه خارجی که بازه زمانی طولانی را در اختیار مشتری قرار داده تا در صورت نیاز عملیات برگشت از خرید یا ریفاند را انجام دهد، در ایران معمولا تا چند ساعت یا چند دقیقه این امکان وجود دارد.

با این اوصاف برگشت از خرید یا همان ریفاند باید به صورت کاملا غیر سیستمی انجام شود. یعنی فروشنده، وجه کالا یا خدمات پرداخت شده از طریق درگاه پرداخت یا پایانه فروش را که مشتری پرداخت کرده خودش با عملیات کارت به کارت یا سایر روش های انتقال وجه مانند ساتنا یا پایا از طریق ابزارهای بانکداری الکترونیک یا مراجعه حضوری به شعب بانک عامل انجام دهد. معمولا در این مواقع بهتر است فروشنده پول کالا یا خدمات را به همان کارت یا حسابی که خریدار بوسیله آن عملیات خرید را انجام داده بوده واریز و برگشت دهد.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.