بانکداری نوین از طریق کمک هوش مصنوعی

بانکداری نوین از طریق کمک هوش مصنوعی

 

 به لطف پیشرفت فناوری در تلفن‌های همراه، بسیاری از امور زندگی ما نیز تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند. هوش مصنوعی این روزها در فناوری‌های مختلف ورود کرده است و بخش مالی و بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نیست. با نگاهی اجمالی متوجه کمک هوش مصنوعی در امور مالی نیز می‌شویم. در این مقاله قصد داریم تا با شما به بررسی کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بزرگ پرداخت اینترنتی بپردازیم. اطلاع از این کاربردها خالی از لطف نیست و از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

 آشنایی با تأثیر هوش مصنوعی در بانکداری

 در سال‌های نه چندان دور برای انجام امور بانکی لازم بود به بانک‌ها مراجعه کنیم و ساعت‌ها در صف انتظار بمانیم تا بتوانیم کار خود را انجام دهیم. این روزها به لطف هوش مصنوعی و پیشرفت فناوری اپلیکیشن‌های بانکی زیادی تولید شده که به کمک صنعت بانکداری و پرداخت آمده‌اند.

 این نوع اپلیکیشن‌ها با توجه با درگاه پرداخت ایمنی که دارندt قادرند تراکنش‌های شما را در محیط امنی انجام دهند. هوش مصنوعی هنوز نیز دست از پیشرفت و رسیدن به کمال برنداشته است و با تغییر و تحولات خود سعی در اصلاح عملکردهای بانکی و پرداخت دارد. در ادامه به چند نمونه از کمک‌هایی که هوش مصنوعی به صنعت پرداخت و بانکداری می‌کند، آشنا می‌شوید.

 

 عملکرد هوش مصنوعی برای آسان شدن تشخیص هویت

 هوش مصنوعی با کمک خود می‌تواند روند تشخیص هویت و شناسایی مشتریان را آسان‌تر کند. با استفاده از ربات‌های چت و دستیارهای صوتی، هوش مصنوعی می‌تواند روابط بانک‌ها را با مشتری بهتر کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها خدمات ارائه داده و حتی نظرات آنها را دریافت کرده و پاسخ دهد.

 

 کم شدن میزان تقلب با کمک کاربرد هوش مصنوعی

 برای مهار میزان پول‌شویی (AML) و شناخت مشتری (KYC) می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد.

 

 بیشتر بخوانید: حملات سایبری و انواع آن

 

 امنیت سایبری

 در فرایند بانکداری به‌خصوص بانک‌های آنلاین، داشتن امنیت برای تمامی مسئولان و کاربران بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که هوش مصنوعی برای رشد امنیت صنعت پرداخت انجام داده، برقراری امنیت در فضای مجازی برای امور بانکی است. هوش مصنوعی کمک کرده تا مسائل امنیتی و حریم‌های خصوصی بیشتر از زمان‌های گذشته رعایت شده و از فعالیت‌های کلاهبرداران جلوگیری شود.

 به کمک این هوش، ردیابی مشکلات کار ساده‌ای است و می‌توانند دقیق‌تر از هوش انسانی باگ‌های موجود در زمان‌های پرداخت اینترنتی را تشخیص دهند.

 زمانی که کاربران درگاه پرداخت اینترنتی مشغول انجام عملیات واریزی یا خرید هستند، اگر در صفحه مشکوکی حضور داشته باشند، هوش مصنوعی کمک می‌کند تا اطلاعات حساب آنها لو نرود و دچار مشکلات احتمالی بعد از آن نشوند.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 استفاده از چت‌بات‌ها

 هوش مصنوعی از طریق چت‌بات‌ها (Chatbots) می‌تواند به کاربران کمک کند. این نوع چت‌ها بر عکس انسان‌ها به صورت تمام وقت در دسترس هستند. این نوع چت‌ها قادرند درخواست‌های کاربران را به راحتی ردیابی کنند و راه حل‌های درستی را برای حل مشکلات آنها ارائه دهند.

 

  هوش مصنوعی و کمک به برنامه‌ریزی مالی

 گاهی افراد نمی‌توانند برنامه‌ریزی مالی درستی برای خود یا کسب‌وکارشان انجام دهند. با استفاده اپلیکیشن‌های بانکی برای پرداخت، می‌توانید رفتارهای مالی‌تان از جمله سرمایه‌گذاری‌های خود را درست و حساب شده پیش ببرید و بودجه و سرمایه‌تان را به‌درستی حفظ کنید. جالب است بدانید هوش مصنوعی در زمان اعطای وام و تسهیلات نیز به بانک‌ها کمک می‌کند. در گذشته سابقه اعتباری مشتریان توسط بانک و به صورت دستی انجام می‌شد؛ اما امروزه این کار با کمک هوش مصنوعی سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود.

 

 ردیابی ترندهای مالی با هوش مصنوعی

 برای انجام افرادی که با ردیابی ترندهای مالی برنامه‌ریزی مالی خود را انجام می‌دهند، می‌توانند با کمک هوش مصنوعی تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تری داشته باشند. با استفاده از این نوع هوش در کمترین زمان حجم زیادی از داده‌ها بررسی می‌شوند و می‌توانید از این پیش‌بینی‌ها برای عوامل مختلفی مانند خرید سهام، سرمایه‌گذاری دقیق و... استفاده کنید.

 

 پرداخت خودکار صورت‌حساب با هوش مصنوعی

 توسط هوش مصنوعی برنامه‌هایی ساخته شده‌اند که می‌توانند به صورت خودکار، کار پرداخت قبوض یا سایر پرداختی‌های شما را انجام دهند. با کمک این نوع برنامه‌ها دیگر نیاز نیست برای پرداخت صورت‌حساب وارد درگاه پرداخت شوید و اطلاعات کارت خود را وارد کنید. به طور مثال هم اکنون برنامه اسنپ با پرداخت مستقیم خود کمک می‌کند تا شما بدون وارد کردن اطلاعات کارتتان در درگاه پرداخت پول اسنپ را پرداخت کنید.

 

 و در پایان

 همان‌طور که اشاره شد، استفاده از هوش مصنوعی راهی برای رسیدن به فناوری‌های نوین و کارسازی در آینده است. در هر صنعتی به خصوص مالی و بانکداری نقش هوش مصنوعی را نمی‌توان نادیده گرفت. برای توسعه اپلیکیشن‌های فین‌تک، میتوان روی سرمایه‌گذاری در فناوری و امور مالی هوش مصنوعی حساب باز کرد. دنیا در حال رشد و تغییر است و نباید عادات بانکی از این موج دور بماند.

 سیزپی؛ یکی از درگاه‌های مورد تأیید بانک مرکزی و شاپرک است که همیشه برای رشد خود و امکاناتی که به مشتریانش ارائه می‌دهد از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. برای اینکه با این درگاه پرداخت بیشتر آشنا شوید حتماً با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.