صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

 

 یکی از ابزارهای خوب مالی که از طریق آن می‌توان به سود قابل‌قبولی رسید، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که تجربه کار مالی سرمایه‌گذاری یا حتی شرکت در بورس و... را ندارید، بهتر است از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به مفهوم اصلی صندوق سرمایه‌گذاری بپردازیم و از مزایای خوب آن مطلع شویم. از شما هم دعوت می‌کنم تا ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

 صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

 یکی از ابزارهای مالی مهم در تمام جهان، صندوق سرمایه‌گذاری است که روش خوبی برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز محسوب می‌شود. این نوع بازارها واسطه‌ای میان سرمایه‌گذار و محل سرمایه‌گذاری و تیم آن هستند.

 برای اینکه در این نوع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید، لازم نیست دانش یا تجربه خاصی داشته باشید. شما می‌توانید بدون داشتن تخصص خاصی وارد بازار سرمایه شده و از مزایای سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوید.

 

 مزایای صندوق سرمایه‌گذاری

 مزایای زیادی می‌توان برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نام برد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شوید:

 

 تنوع در دارایی‌ها

 از مزایای خوب استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده از دارایی‌های مختلف است. یعنی در واقع شما می‌توانید از طریق خرید سهام، اوراق بهادار، طلا، مسکن و... در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید. این تنوع در دارایی‌ها کمک می‌کند تا بتوانید سرمایه‌ها را بهتر مدیریت کرده و ریسک‌های احتمالی را از بین ببرید.

 

 مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

 مدیریت سرمایه‌ای که دارید، بسیار مهم است و اغلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌واسطه تیم‌های حرفه‌ای که اداره می‌شوند و مدیریت آن را بر عهده دارند. تیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطلاعات دقیق تحلیل بازار را به‌صورت روزانه دریافت کرده و تصمیمات مهمی طبق گزارش‌ها برای سرمایه‌های موجود در صندوق اتخاذ می‌کنند.

 

 شفافیت اطلاعات

 اطلاعات دقیقی از فعالیت‌ها و وضعیت دارایی‌ها، ماهانه توسط مدیان صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتشر می‌شود که این شفافیت اطلاعات سبب شده تا افراد بتوانند تصمیمات بهتری درباره سرمایه خود بگیرند.

 

 بازدهی مناسب

 اگر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بازدهی مناسبی نداشته باشند، اغلب از سوی سرمایه‌گذار بازنگری می‌شوند. صندوق سرمایه‌گذاری با مدیریت حرفه‌ای که دارند کمک می‌کنند تا از سرمایه‌گذاری دارایی‌ها بازخورد مناسبی دریافت کنند.

 

 کاهش ریسک

 سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاران خود دارند. این کم ریسک بودن نیز به دلیل تنوع پرتفوی دارایی‌هاست که با مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شوند.

 و دیگر مزایایی که میتوان نام برد عبارت اند از:

  • نقدشوندگی مناسب
  • امنیت بالای صندوق‌ها
  • انتخاب چند صندوق متفاوت هم‌زمان
  • حذف ریسک سرقت (طلا) و ریسک کلاهبرداری

 

 معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نیز در کنار مزایا، معایبی نیز دارد که عبارت‌اند از:

 

 هزینه‌های مدیریت و کارمزد

 برای مدیریت و کارمزد سرمایه‌گذاری هزینه‌هایی می‌شود که این هزینه‌ها از جانب سود حاصل سرمایه‌گذاری‌های صندوق تأمین می‌شوند. این هزینه‌ها تأثیر منفی روی بازده نهایی سرمایه‌گذار دارد و مطلوب نیست.

 

 عدم کنترل مستقیم بر دارایی‌ها

 کنترل مستقیمی روی دارایی‌های که سرمایه‌گذاری می‌شوند وجود ندارد و مدیریت پرتفوی و انتخاب دارایی‌ها توسط تیم مدیریتی صندوق انجام می‌شود.

 

 عدم انعطاف‌پذیری

 سرمایه‌گذاران امکان تغییر سریع پرتفوی خود را ندارند. این عدم انعطاف‌پذیری در شرایط خاص بازار، به ضرر سرمایه‌گذار خواهد بود.

 

 همگرایی با بازار

 صندوق سرمایه‌گذاری با روند کل بازار همراه می‌شوند و در زمان تغییرات بازار، برای کسب بازدهی مناسب توانایی تفکیک را بیشتر از دست می‌دهند.

 

 کمبود کنترل ریسک شخصی

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنترل کمی روی ریسک‌های شخصی دارند. این موضوع برای افرادی که به طور مدام روی سرمایه خود کنترل دارند، مشکل‌ساز خواهد شد.

 

 هزینه‌های مالی مختلف

 استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر هزینه‌های مدیریت و کارمزد، هزینه‌های مالی دیگری مثل مالیات برای سود و... دارد.

 با ارزیابی دقیق مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بهتر می‌توانید تصمیمات خود را برای استفاده از این نوع صندوق‌ها با در نظر گرفتن شرایط و اهدافتان بگیرید. شما می‌توانید از طرق مختلف مانند درگاه پرداخت یا کارت به کارت کردن داخل صندوق‌های سرمایه‌گذاری پول واریز کنید.

 

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 انواع صندوق سرمایه‌گذاری

 بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه با انواع اصلی صندوق سرمایه‌گذاری را بهتر آشنا می‌شوید.

 

 بر اساس نحوه معامله

 بر اساس نحوه معامله به ۲ دسته انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شوند:

در بازار سهام صندوق‌هایی مانند سهام عادی قابل معامله هستند. با استفاده از این صندوق‌ها سرمایه‌گذاران تنوع بالایی از دارایی‌ها را در اختیار دارند.

 

 صندوق‌های صدور و ابطالی

به سایت هر صندوق برای خریدوفروش صندوق‌ها مراجعه می‌شود و این نوع صندوق‌ها به‌صورت ثابت صادر می‌شوند. واحدهای سهامی این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذارانی مناسب هستند.

 

 انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس دارایی‌ها

 انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس دارایی‌ها به ۱۲ دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

 

 • صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

 • صندوق سرمایه‌گذاری در سهام

 • صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

 • صندوق سرمایه‌گذاری کالایی

 • صندوق سرمایه‌گذاری پروژه‌ای

 • صندوق‌های نیکوکاری

 • صندوق‌های جسورانه

 • صندوق‌های اختصاصی بازارگردان

 • صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان

 • صندوق‌های خصوصی

 • صندوق‌های املاک و مستغلات

 • صندوق در صندوق‌ها

 اینکه چه نوع صندوقی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید به ویژگی‌ها و اهداف شخصی شما بستگی دارد. قبل از هر کاری، مشورت با مشاور مالی متخصص یا کارشناس مالی را برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین صندوق را با توجه به وضعیت مالی و اهدافتان انتخاب کنید، فراموش نکنید.

 

 و در پایان

 در این مقاله با صندوق سرمایه‌گذاری و معایب و مزایای آن آشنا شدید. فراموش نکنید برای انتقال وجه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری از درگاه پرداخت اینترنتی امن و مطمئنی استفاده کنید. شما با کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌تان را حفظ و حتی چندین برابر خواهید کرد، بدون اینکه لازم باشد شخصاً علمی در زمینه سود و منفعت‌های مالی؛ مانند بورس و طلا و... داشته باشید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر جهت اخذ درگاه پرداخت با کارشناسان فروش سیزپی در تماس باشید.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.