چک و عملیات مربوط به آن بسیار زیاد هستند و دردسرهای خاص خود را دارند. تا قبل از راهاندازی سامانه چکاوک تمامی عملیات نقلوانتقال چک بهصورت دستی انجام میشدند و با تأسیس این سامانه نیازی به جابهجایی فیزیکی چک نیست و نقلوانتقال تصویر چک در سامانه چکاوک بهراحتی انجام میشود.
این سامانه برای کارمندان بانک در دسترس است و البته افراد عادی نمیتوانند از آن استفاده کنند. اگر شما کسبوکاری اینترنتی داشته باشید و از درگاه پرداخت نیز برای تراکنشهای مشتریانتان استفاده کنید، برای پیگیری چکها و وصل آنها باید بانک از سامانه چکاوک استفاده کنید.
در این مقاله قصد داریم شما را با سامانه چکاوک آشنا کنیم تا از مزایای استفاده از آن مطلع شوید. برای آشنایی با سامانه چکاوک با ما تا انتهای این متن همراه شوید.
سامانه چکاوک چیست؟
سال ۱۳۹۳ سامانهای توسط بانک مرکزی برای انتقال تصویر چک راهاندازی شد که کمک میکند تا نیازی به انتقال فیزیکی چک نباشد و بسیاری از مشکلات را که در این زمینه به وجود میآمد کم شوند. باواسطه این سامانه بانک مرکزی میتواند نظارت دقیقتری روی نقلوانتقالات چکها داشته باشد.
از زمان راهاندازی این سامانه تا به امروز مشکلات و باگهای آن برطرف شده است و امروز سامانه چکاوک قادر است به طور کامل مسائل مربوط به چکها را رصد کرده و برطرف کند.
وصول چک به شکل فیزیکی
وصول چک به شکل فیزیکی و قدیمی آن شامل مراحل زیر است:
· ارائه چک و تکمیل فرم در بانک بستانکار
· تحویل چکهای انتقالی به تحویلدار شعبه بستانکار
· مرتبسازی و دستهبندی چکها
· تحویل فیزیکی چکها
· تعیین اعتبار چک توسط بانک
· واگذاری لاشه چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت به نماینده بانک بدهکار و سپس بانک بستانکار
· وصول مبلغ چک در بانک بستانکار
· زمان وصول چک چکاوک
بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟
فرآیند وصول چک در سامانه چکاوک
فرآیند وصول چک توسط سامانه چکاوک شامل مراحل زیر است:
· ارائه چک به مسئول بانک بستانکار
· تهیه تصویر و داده چک
· مرتبسازی دادهها در سامانه مدیریت چک
· اعتبارسنجی چک توسط بانک بدهکار
· تعیین اعتبار و بلوکه کردن مبلغ چک توسط بانک بستانکار
· تأیید یا عدم تأیید چک توسط بانک بستانکار
· تهیه دستور برداشت مستقیم توسط سامانه مدیریت چک
· دستور واریز بهحساب مشتری در بانک بستانکار
· واریز بهحساب مشتری توسط بانک بستانکار
· دستور تصفیه بینبانکی توسط سامانه پایای چک
· ارسال اعلامیه برداشت از حساب به بانک بدهکار و ارسال اعلامیه واریز بهحساب بانک بستانکار توسط سامانه پایای چک
هدف از راهاندازی سامانه چکاوک
شورای پول و اعتبار در سال ۱۳۹۰ دستور راهاندازی سامانه چکاوک را صادر کرد که بتواند اهداف زیر را محقق کند.
· ساکن سازی لاشه چ
· پذیرش و پردازش الکترونیکی چکهای کاغذی بینبانکی
· انجام تراکنشهای الکترونیکی با استفاده از سامانه پایاپای الکترونیکی (پایا)
· انتقال الکترونیکی تصویر، دادهها، اطلاعات چک و تسویه بینبانکی
· حذف گردش فیزیکی چکها بین شعب و واحدهای بانکی
· کاهش مدتزمان تسویه چکها
· نظارت متمرکز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
مزایای سامانه چکاوک
مزایای این سامانه شامل موارد زیر است:
● نظارت مؤثر بانک مرکزی بر نقلوانتقال و وصول چک
● امکان سیاستگذاری بانک مرکزی بر نحوه مبادلات چک و کنترل میزان بدهکاری بانکها
● شفافسازی و نظارت متمرکز بر نحوه و تعداد تبادل چکها در یک بازه زمانی خاص
● امکان رهگیری لحظهای وضعیت چک
● دسترسی آنلاین و لحظهای اطلاعات و سوابق مشتریان
● امکان تغییر مدتزمان موردنیاز برای تصفیه چک
● پیگیری چکهای برگشتی و ابلاغ آن به بانکهای مختلف
● حذف عملیات حملونقل چک بهصورت فیزیکی
● حذف خطاهای انسانی در پردازش چک
● ارتقای امنیت با استفاده از گواهی رقمی
● تولید گزارشهای متنوع از روند تسویه و برگشتی چکها به بانکها و اشخاص مختلف
● کاهش هزینهها
● عملکرد یکپارچه
● ارتباط بینبانکی مؤثر، برخط و هماهنگ
● مکانیزهشدن فرایند تسویه بینبانکی از طریق ساتنا
● صدور متمرکز و یکپارچه دستهچک و استانداردسازی آن
و در پایان
در این مقاله درباره سامانه چکاوک و مزایای استفاده از آن صحبت شد. هر چند که افراد عادی نمیتوانند از این سامانه استفاده کنند؛ اما وجود این نوع سامانهها کمک میکند تا چکها بادقت بیشتری بررسی شده و وصول شوند. سامانه چکاوک تحول چشمگیری در نظام بانکداری کشور ایجاد کرده و نقلوانتقال و وصول چک را بدون نیاز به جابهجایی فیزیکی راحتتر انجام میشود .
سیزپی یکی از شرکتهای ارائهدهنده درگاه پرداخت اینترنتی به کسبوکارهای مختلف است. درگاه پرداخت سیزپی دارای کمترین میزان کارمزد بوده و حتی شرایطی را فراهم کرده که بتوان پرداخت کارمزد را به صفر رساند.
برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب سیزپی در تماس باشید.
دیدگاه