هر آنچه باید درباره صورت‌حساب مالیاتی بدانید

هر آنچه باید درباره صورت‌حساب مالیاتی بدانید

 

 در سامانه‌های مالیاتی کشورها صورت‌حساب‌های مالیاتی به‌عنوان سیستم‌های مبتنی بر وب یا نرم‌افزار مورداستفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این نوع سیستم می‌توانید در هر زمان به‌صورت آنلاین اطلاعات مالیاتی خود را ارسال و ثبت کنید.

 آیا شما از صورت‌حساب مالیاتی چیزی می‌دانید؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی و تحلیل صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی و مزایا و معایب آن بپردازیم. اگر شما هم مایلید با این نوع صورت‌حساب‌ها بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

 صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی چیست؟

 سیستمی که با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا و اینترنت کمک می‌کند، صورت‌حساب‌های مالیاتی خود را الکترونیکی ایجاد و ارسال کنید، صورت‌حساب الکترونیکی نام دارد.

 شما می‌توانید فرایند ارسال اطلاعات مالیاتی، اقلام درآمد و هزینه‌های خود را با کمک این سیستم آنلاین، سریع‌تر، آسان‌تر در سیستم مالیاتی وارد کنید. با استفاده از سیستم صورت‌حساب الکترونیکی قادرید اطلاعات مالیاتی را رمزنگاری کرده و از امنیت کامل آنها مطمئن شوید.

 صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی دارای مزایا و انواع مختلفی است که در ادامه با هر یک از آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

 

 انواع صورت‌حساب الکترونیکی

 صورت‌حساب الکترونیکی به دو نوع کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه بیشتر با هر یک از آنها آشنا می‌شوید.

 

 صورت‌حساب الکترونیکی نوع اول

 در نوع اول صورت‌حساب الکترونیکی، تمامی اطلاعات خریدار، فروشنده، موضوع معامله و... درج می‌شود.

 

 صورت‌حساب الکترونیکی نوع دوم

 صورت‌حساب الکترونیکی نوع دوم، به‌عنوان رسید است و به‌طور معمول توسط دستگاه کارت‌خوان یا درگاه پرداخت اینترنتی داده می‌شود. این نوع صورت‌حساب نیز حاوی اطلاعاتی مانند نام فروشنده و... را در اختیار شما قرار می‌دهد. فقط فراموش نکنید که این نوع صورت‌حساب مالیاتی اعتبار مالیاتی ندارد و برای استفاده در این امور باید اسم مؤدی روی فاکتور درج شود یا دارای اعتبار مالیاتی باشد.

 

 مزایای صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی

 صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی دارای مزایای فراوانی است که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

 

 سهولت و آسانی

 با استفاده از صورت‌حساب الکترونیکی ارسال و پردازش اطلاعات مالیاتی شما در کمترین زمان و به‌آسانی انجام خواهد شد. با وجود این نوع صورت‌حساب‌ها دیگر نیازی به تهیه و ارسال فیزیکی صورت‌حساب‌ها، اطلاعات مالیاتی نیست. این روش هزینه‌های کار تهیه، ارسال و همچنین زمان آن را کم می‌کند.

 

 دقت و صحت

 صورت‌حساب‌هایی که به شکل الکترونیکی تهیه می‌شوند از میزان خطا و نقص در آنها به حداقل می‌رسد. الگوریتم‌هایی که در این نوع سیستم ها استفاده می‌شوند دقیق بوده و اطلاعات به‌صورت خودکار و بدون دخالت انسانی محاسبه می‌شوند.

 

 کاهش هزینه‌ها

 اشاره شد که با الکترونیکی شدن تمامی مراحل ثبت، پردازش و حتی ارسال اطلاعات مالیاتی در هزینه‌ها کاهش چشمگیری دیده می‌شود و از ایجاد هزینه‌های اضافی جلوگیری خواهد شد. برای پرداخت‌های مالیاتی خود نیز بدون مراجعه به بانک از طریق درگاه پرداخت اینترنتی می‌توانید اقدام کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن کارهایتان را انجام دهید.

 

 شفافیت و قابلیت دسترسی

 به دلیل آنکه می‌توانید به‌صورت آنلاین به صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی دسترسی داشته باشید، تکمیل این اطلاعات یا حتی به‌روزرسانی آنها برای شما راحت خواهد بود.

 

 حریم خصوصی و امنیت

 این نوع سیستم برای حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات صورت‌حساب الکترونیکی از رمزنگاری و سیستم‌های امنیتی پیشرفته استفاده می‌کند.

 

 حفظ محیط‌زیست

 تمامی کارهای مربوط به صورت‌حساب الکترونیکی آنلاین انجام می‌شود و نیازی به کاغذ و مواد چاپی نیست. این کار در کاهش تولید زباله کاغذی مؤثر است و به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند.

 

 معایب صدور صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی

 صورت‌حساب الکترونیکی دارای معایبی در کنار مزایای خود است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

 

 نیاز به دسترسی به اینترنت

 برای اینکه بتوانید از سیستم صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی استفاده کنید، باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. در مکان‌هایی که امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد، استفاده از این سیستم برای افراد غیرممکن خواهد شد.

 

 مسائل امنیتی

 اطلاعات مالیاتی حساس هستند و با آنلاین ثبت شدن آنها در معرض خطرات امنیتی نظیر هک و نفوذ قرار می‌گیرند. سازمان مالیاتی کشور با در نظر گرفتن تمهیداتی تلاش می‌کند تا امنیت سیستم‌ها را ارتقا ببخشد.

 

 نیاز به آموزش و فهم مفاهیم مالیاتی

 برای اینکه بتوانید از سیستم صورت‌حساب الکترونیکی استفاده کنید نیاز به آموزش‌های لازم دارید و قوانین آنها را یاد بگیرید.

 بیشتر بخوانید: لینک پرداخت چیست؟

 

 نیاز به تجهیزات و نرم‌افزارهای مناسب

 برای استفاده از سامانه صورت‌حساب الکترونیکی به دستگاه‌های الکترونیکی، نرم‌افزارهای حسابداری و... نیاز دارید و فراهم کردن این تجهیزات هزینه‌های زیادی را در بردارد.

 

 و در پایان

 در این مقاله با صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی و مزایا و معایب آن آشنا شدید. اگر به اینترنت امنی دسترسی دارید می‌توانید ابتدا مفاهیم مالیاتی را آموزش ببینید و بعد از آن به سراغ صورت‌حساب مالیاتی بروید. مهم است که به نیازها و شرایط خود توجه کنید. اگر دسترسی به اینترنت پایدار دارید، با مفاهیم مالیاتی آشنا هستید و قوانین مربوطه را رعایت می‌کنید، استفاده از صورت‌حساب الکترونیکی می‌تواند به شما کمک کند تا فرایند مالیاتی را ساده‌تر و بهینه‌تر انجام دهید.

برای اخذ درگاه پرداخت برای کسب و کارتان با ما در تماس باشید.

 

 


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.