پولشویی و هوش مصنوعی

پولشویی و هوش مصنوعی

پولشویی یعنی تبدیل پول بدست آمده از فعالیت های غیرقانونی به پول بدست آمده از راه قانونی. پولشویی راهی برای پنهان کردن پول بدست آمده غیرقانونی است. از طریق پولشویی، پول در فعالیت هایی سرمایه گذاری می شود که حتی سازمان های تحقیقاتی قادر به یافتن منبع اصلی پول نیستند. در پولشویی، پولی که از راه های غیرقانونی بدست می آید به شکل ارز معتبر به صاحب حقیقی اش باز می گردد.

روند پولشویی شامل سه مرحله است:

 

1.جایگذاری

این مرحله، ورود پول نقد به بازار است. افرادی، پولی که به طور غیرقانونی بدست آمده را در مؤسسات مالی نظیر بانک ها یا مؤسسات مالی رسمی و غیررسمی دیگر سپرده گذاری می کنند.

 

2.لایه بندی

 مرحله دوم در پولشویی، مربوط به پنهان کردن پول است. در این مرحله فرد پولشو، با ایجاد آشفتگی در دفاتر حسابداری و دیگر معاملات مشکوک، درآمد واقعی خود را پنهان می کند. فرد پولشو، وجوهی را در ابزارهای سرمایه گذاری مثل اوراق قرضه، سهام و چک مسافرتی یا حساب های خود در خارج از کشور واریز می کند. این حساب اغلب در بانک های کشورهایی که قانون سختگیرانه پولشویی ندارند، باز می شود.

3.ادغام

این آخرین مرحله از روند پولشویی است. بدین ترتیب که، پول ارسال شده یا هزینه شده در کشور  به صورت پول به فرد پولشو بر می گردد.چنین پولی غالباً از طریق سرمایه گذاری در یک شرکت، خرید املاک و مستغلات، خرید کالاهای لوکس و غیره برمی گردد.

روش های زیادی برای انجام پولشویی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها ایجاد یک شرکت جعلی است که به آنها شرکت های پوسته ای نیز گفته می شود. این شرکت ها مانند یک شرکت واقعی هستند اما در واقع هیچ دارایی ندارند و هم چنین هیچ کار تولید در زمان واقعی یا هر نوع تجارتی ندارند. در واقع، این شرکت های پوسته فقط روی کاغذ وجود دارند و در دنیای واقعی وجود ندارند. پولشویی، معاملات زیادی را در ترازنامه این شرکت ها نشان می دهد. پولشو به نام شرکت وام می گیرد، معافیت مالیاتی را از دولت می گیرد، اظهارنامه مالیات بر درآمد را پر نمی کند و از طریق همه این کارهای جعلی مقدار زیادی پول جمع آوری می کند. اگر شخص ثالثی بخواهد سوابق مالی را بررسی کند، به شخص ثالث، اسناد جعلی نشان داده می شود تا تحقیقات در مورد منبع و محل وجوه را سردرگم کند.

بیشتر بخوانید: فناوری و پرداخت 

 

چگونه شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت، پولشویی را متوقف می کنند؟

شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت بانکی می توانند با استفاده از سامانه های ضد پولشوئی ( Anti Money Laundering ) این معاملات را کشف و عمل پولشویی را تشخیص دهند، مشخصه های مختلفی وجود دارد که می تواند پولشویی را نشان دهد. هزاران تراکنش به صورت آنلاین در هر ساعت انجام می شود که بررسی و تحلیل هر یک از این تراکنش ها برای تحلیلگران انسانی غیرممکن می باشد.

با این حال، هوش مصنوعی (AI) می تواند به ویژه برای این کار مناسب باشد. این سیستم می تواند هزاران تراکنش را در کسری از زمان تجزیه و تحلیل کند. سیستم های تجزیه و تحلیل داده ها ( Data Mining System ) یکی دیگر از ابزارهای اساسی است که ارائه دهندگان درگاه پرداخت اینترنتی می توانند در تلاش های خود برای مبارزه با پولشویی (AML) استفاده کنند. هوش مصنوعی در جلوگیری از پولشویی، به ویژه در مواردی که تراکنش ها به صورت آنلاین انجام می شوند، از الگوهایی استفاده می کند که عمل پولشویی معمولا بر اساس آنها اتفاق می افتد.

مرتبط بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

بعید است پولشویی به طور کامل از بین برود، زیرا افراد پولشو مشتاقند وجوه غیرقانونی خود را در هر مکانی یا مشاغلی که این عمل پولشویی را کتمان می کند قرار دهند. اما با استفاده از فناوری هایی مانند هوش مصنوعی یا تجزیه و تحلیل داده ها می توان پولشویی را شناسایی و از آن جلوگیری کرد.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.