روش های پرداخت پول

روش های پرداخت پول

با پیشرفت تکنولوژی و دست یابی بشر به روش هایی که زندگی را آسان تر و راحت تر می کند، بخش پرداخت ها نیز دچار تغییر و تحولات عظیمی شده است و سرعت رشد روش های نوین پرداخت بیش از پیش شده است. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به اشکال مختلف پرداخت در طول تاریخ بشر.

مبادله کالا به کالا ( پرداخت پایا پای)

 با مطالعه سیر تحول در پول می بینیم که بشر ابتدا به مبادله کالا به کالا روی آورد چرا که نیاز داشت تا کالایی که خود آن را ندارد به دست بیاورد مثلا ممکن بود به گندم نیاز داشته باشد و خود دارای سیب باشد پس باید فردی را پیدا می کرد که به سیب نیاز داشته باشد و گندم هم داشته باشد. این روش دارای مشکلات فراوانی بود از جمله اینکه امکان فاسد شدن مواد غذایی وجود داشت، همینطور حمل این کالا ها سخت بود و علاوه بر همه این ها باید کسی را پیدا می کرد که کالای مدنظر او را داشت و حاضر به مبادله آن هم بود.

پرداخت با سکه

با وجود مشکلاتی که مبادله کالا به کالا داشت بشر به ضرب سکه طلا و نقره و استفاده از آن در مبادلات روی آورد. این سکه ها توسط حکومت های مختلف دنیا با طرح و ابعاد مختلفی ضرب می شدند اما زبان مشترک معاملات در داد و ستد ها بود. از آن جا که وسیله مبادله باید قابلیت ذخیره شدن را داشته باشد و فاسد نشود و حمل و نقل آن هم آسان باشد بنابراین سکه ها خیلی زود با استقبال روبرو شدند.

پرداخت از طریق صدور حواله

به دلیل خطراتی که حمل سکه برای بازرگانان و تجار داشت مانند اینکه مورد حمله راهزنان قرار می گرفتند و وزن زیاد سکه ها باعث مشکلات در حمل آنها شده بود کم کم تجار نزد افراد معتمد شهر رفته و سکه ها را به امانت می سپردند و در مقابل آن رسید دریافت می کردند و در شهر مقصد با ارائه این رسید به معتمد آنجا سکه های خود را دریافت می کردند. این امر با استقبال روبرو شد به نحوی که شغلی تحت عنوان "حواله نویس" ایجاد شده بود.

پرداخت با اسکناس

حکومت های مرکزی جای معتمدان را گرفتند و حواله های سنتی جای خود را به اسکناس دولتی دادند. چاپ اسکناس اولین بار در چین صورت گرفت. اسکناس کاغذ رایجی است که به جای سکه های طلا و نقره در اختیار مردم قرار گرفت.

پرداخت با کارت و دستگاه کارتخوان

در سال های اخیر با رشد تکنولوژی و تولد بانکداری الکترونیک، تغییرات در حوزه پرداخت نیز حادث شد. بدین صورت که کارتهای نقدی و اعتباری آهسته آهسته جای وجه نقد را گرفتند.  بطوریکه امروز کمتر کسی از پول نقد استفاده می کند. برای خرید از کارت و کارتخوان فروشگاهی استفاده می شود.

 

پرداخت از درگاه پرداخت اینترنتی

رفته رفته فروشگاهها نیز کالاها، محصولات و خدمات خود را در بستر فروشگاههای مجازی – اینترنتی - بفروش میرساندند. مشتریان برای پرداخت وجه خرید خود می بایست پس از اتصال به درگاه پرداخت معتبر اطلاعات کارت خود را وارد نموده تا خرید را نهائی کند و کالا یا  خدمت خود را در موعد مورد توافق دریافت نماید.

 

پرداخت از لینک پرداخت

با رشد شبکه های اجتماعی در فضای اینترنت – مجازی – برخی از کاربران این شبکه ها فرصت را مغتنم شمرده و از حضور گسترده کاربران در این شبکه های اجتماعی در جهت ارائه محصولات خود استفاده نمودند. این دسته از کاربران برای دریافت وجه از مشتریان خود و در راستای حفظ امنیت اطلاعات بانکی از لینک پرداخت شخصی سیزپی استفاده می کنند.

 

 پرداخت با ارز دیجیتال

تکنولوژی با چنان سرعتی رو به جلو حرکت می کند که کمتر کسی می تواند آینده آنرا پیش بینی کند در حوزه پول و پرداخت نیز وضع به همین منوال است. ارزهای دیجیتال با سرعتی سرسام آور در حال زیاد شدن هستند و شاید  روزی بتوانند جای پول با مفاهیم امروزی را بگیرند.

در این میان بیت کوین اولین پول دیجیتال و غیرمتمرکز جهان است که بر پایه کدهای رایانه ای خلق شده است و بر خلاف ارزهایی مثل دلار یا یورو هیچ بانک مرکزی یا دولتی از آن پشتیبانی نمی کند.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.