درگاه پرداخت یا دستگاه پوز

درگاه پرداخت یا دستگاه پوز

در مجموعه سخت‌افزارهای بانکی و سیستم‌های پرداخت، پایانه‌های فروش یا کارتخوان (POS) دستگاهی است، که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه‌ای، به سیستم پرداخت بانکی امکان انتقال خودکار مبلغ خرید، از حساب خریدار به حساب فروشنده را فراهم می‌سازد. دستگاه‌های پایانه فروش علاوه بر امکان پرداخت، دارای عملکردهای مختلفی از جمله اعلام موجودی ، دریافت صورتحساب ، امکان انصراف از خرید ، پرداخت قبوض، خرید شارژ و گزارش روزانه است.

انواع دستگاه های پوز:

کارت‌خوان تلفنی (Dial-Up): این دستگاه ساده ترین و رایج ترین نوع کارت‌خوان بوده که جهت اتصال به شبکه بانکی از خطوط تلفن استفاده می‌کند. با توجه به نوع اتصال این کارت‌خوان و در صورت نبود سایر شیوه‌های اتصال برای محل های فروش با حجم تراکنش محدود مناسب است.

کارت‌خوان بی سیم (GPRS): این نسل از دستگاه‌های کارت‌خوان بر بستر تلفن همراه به شبکه بانکی متصل می‌شود. افزایش تعداد اپراتورهای تلفن همراه و ارائه سرویس داده باعث افزایش تقاضا برای استفاده از این نوع دستگاه‌ها شده است.

کارت‌خوان شبکه‌ای (LAN): این نوع از دستگاه‌ها مبتنی بر شبکه محلی و یا اینترنت است. مهم ترین ویژگی این دستگاه ها سرعت عملکرد بالا در تراکنش است که مناسب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید عمده با تعداد تراکنش بالا است.

کارت‌خوان‌ موبایلی (mPOS): این نسل از پایانه فروش با اتصال به تلفن همراه این امکان را برای صاحبان مشاغل خاص فراهم می‌کند تا کارت خوان شخصی خود را همیشه به همراه داشته و در هر زمان و مکانی انجام تراکنش برای مشتری خود را فراهم کنند.

کارتخوان رایانه ای(PC-Pos): دستگاه‌های کارتخوان دارای قابلیت اتصال به سیستم‌های کامپیوتری را دارا هستند. در این حالت، عملکرد کارتخوان با فرمان رایانه صورت می‌گیرد. به این ترتیب و با صدور فاکتور در سیستم حسابداری فروشنده، دستور انجام تراکنش به همراه مبلغ و سایر اطلاعات مورد نیاز از رایانه به کارتخوان منتقل شده و دستگاه تنها در صورتی اقدام به چاپ رسید می‌کند که تراکنش با موفقیت انجام شده و مبلغ سند از حساب مشتری کسر شده باشد. همزمان، کارتخوان اطلاعات لازم برای رایانه را نیز جهت ثبت در سیستم حسابداری ارسال کرده تا اطلاعات عملیات مالی انجام شده به سیستم برگشت داده شود.

در میان دستگاه های مذکور کارتخوان های سیار طرفداران بسیاری دارد. از دلایل پرطرف دار بودن پوز های GPRS قابل حمل بودن آنها در عین حالی که پرینتر نیز به همراه دارند می باشد. ولی با توجه به پیشرفتهائی که در صنعت پرداخت شاهد هستیم هنوز مشکلاتی نیز دارند که به شرح زیر می باشند.

مشکلات دستگاه های پوز سیار:

1- عدم آنتن دهی مناسب در برخی از مناطق و ساختمانها

2-  اتمام شارژ باطری

3-  اتمام شارژ سیم کارت دیتا

4- تمام شدن  کاغذ رول و همراه نداشتن کاغذ رول اضافی

5- با توجه به تحریم ها واردات دستگاههای جدید مقدور نیست و لوازم یدکی جهت تعمیر و خدمات پشتیبانی به سختی فراهم می شوند.

درگاه های پرداخت جایگزین پایانه های فروش

با توجه به آنچه  گفته شد و با توجه به پیشرفت های حاصل شده در دنیای تکنولوژی، درگاه پرداخت و لینک پرداخت شخصی جایگزین مناسبی برای دستگاه های پوز شده اند. یعنی دیگر لازم نیست برای  و دریافت وجه سفارشات تلفنی کالا یا خدمات از دستگاه پوز سیار استفاده کنید. از طریق ثبت نام در سایت سیزپی و دریافت درگاه پرداخت به آسانی و در چند ثانیه می توانید لینک پرداخت شخصی ایجاد کنید و برای مشتریان خود جهت دریافت وجه سفارشات کالا یا خدمات فاکتورآنلاین صادر و ارسال کنید. با صدور رایگان فاکتور آنلاین یک پیامک حاوی پیام دلخواه شما همراه با لینک پرداخت با مبلغ مشخص و بدون قابلیت تغییر برای مشتری ارسال می گردد. مشتری با کلیک بر روی لینک پرداخت می تواند به درگاه پرداخت اینترنتی مراجعه کرده و فرآیند پرداخت امن را انجام دهد. پس از اتمام عملیات پرداخت توسط مشتری در پنل سیزپی شما فاکتور در وضعیت پرداخت شده قرار می گیرد. در ضمن پیامکی نیز شامل اطلاعات پرداخت وجه برای شما ارسال می گردد.

از دیگر مزایا فاکتور آنلاین سیزپی قرعه کشی های آن با جوایز ارزنده می باشد که در بازه های زمانی مشخص صورت می گیرد و اسامی برندگان از طریق کانالهای اطلاع رسانی سیزپی در شبکه های اجتماعی و سایت سیزپی به اطلاع عموم رسانده می شود.

در این قرعه کشی ها هم پرداخت کنندگان و هم ارسال کنندگان فاکتور شرکت داده میشوند.


دیدگاه

درباره ما

سیزپی، زیر مجموعه هلدینگ دانش بنیان پیشگامان می باشد، که با دریافت مجوز از بانک مرکزی به عنوان پرداختیار به ارائه خدمات پرداخت اینترنتی مشغول می باشد. سیزپی با داشتن تیمی متشکل از متخصصین فناوری اطلاعات، امنیت و پرداخت الکترونیک به عنوان یک پیشرو در حوزه فناوریهای نوین مالی، در تلاش است تا خدمات پرداخت را به صورتی ساده، مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد به میلیون ها نفر در سراسر کشور ارائه دهد. ازمهمترین فعالیت های سیزپی در قالب پرداخت‌یار تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت، ارائه خدمات نوین مالی در حوزه فین تک به کسب و کارها مانند لینک پرداخت، کیف پول و درگاه پرداخت سازمانی، فاکتور الکترونیک، کارتخوان مجازی و ... می باشد.